کنفرانس امنیت و شعار های امنیتی
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

در حالی که بحران عدم امنیت و گسترش خشونت ها درافغانستان به بالاترین حد خود رسیده و در طول هفت سال گذشته افغانستان هیچ گاه به اندازه امسال دچار ناامنی و آشوب و خشونت نبوده است. برای نخستین بار اولين كنفرانس مشترك سازمان امنيت وهمكاري اروپا وافغانستان به منظور تقويت همكاري ميان شركاي آسيايي آن در كابل برگزار گرديد.

اين كنفرانس يكي از نشست هاي مهم دولت با سازمان امنيت وهمكاري اروپا طي 7 سال گذشته مي باشد و در آن روي موضوعات مختلف، ازجمله چالش هاي امنيتي در منطقه بحث و تبادل نظر کردند. همتانطوری که دبیرکل این ساز مان یاد آور گردیده است، هدف اساسی این نشت در افغانستان چاره جویی و یافتن راه حلی برای برون رفت ازبحران عدم امنیت درافغانستان بود.اين نشست در مقر وزارت امور خارجه افغانستان در كابل با حضور رئيس امنيت اتحاديه اروپا و نمايندگان 38 كشور اروپايي و آسيايي به رياست داكتر رنگين دادفر اسپنتا وزير خارجه افغانستان داير گرديد. جالب این است که وزير خارجه كشورما به عنوان میزبان در این کنفرانس گفت: دولت افغانستان به يك استراتژي جامع روی آورده كه بالاي 3 محور امنيت، انكشاف اجتماعي واقتصادي وحكومت داري خوب تمركز كرده است . ما افغاني سازي را در بحث پرداختن به مسائل امنيتي و قبول مسئوليت هاي امنيتي افغانستان در اولويت دستور کارمان قرار داده ايم.امروز ما آهسته قدم برمیداریم ولی بطور محکم در سفر بسوی یک افغانستان با ثبات و با سعادت به پیش میرویم!. سرمايه گزاري در بخش امنيتي، يكي از راه هاي بر قراري دموكراسي ومقابله با تروريزم محسوب مي شود و در اين راستا از شركاي بين المللي افغانستان مي خواهيم ارتش ملي، پوليس ملي را آموزش وتجهيز كنند.دولت افغانستان مي تواند با همكاري سازمان امنيت اروپا در تامين امنيت فايق آيد، طوريكه امنيت در افغانستان امنيت اروپا است وبا اين حال براي تحكيم صلح از تمام امكانات واز جمله گفتگو با مخالفين مسلح دولت كارخواهيم گرفت.

هرچند برگزاری چنین اجلاس مهمی در افغانستان یکی از افتخارات این کشور باید به شمار برود، اما آنچه که جای سئوال است این است که در این کنفرانس با تمام تبلیغاتی که صورت گرفت هیچ راهکار جامعی برای گسترش امنیت در افغانستان اتخاذ نگردید و هیچ تضمین بین المللی برای توسعه امنیت در افغانستان امضانشد. فقط اقای اسپنتا دستآوردها و افتخارات دولت افغانستان در راستای توسعه و امنیت سخن گفت. سخنان ایشان این سئوال اساسی را در ذهن خلق می کند که به راستی اگر دولت افغانستان روی استراتژي جامع در سه محور امنيت، انكشاف اجتماعي واقتصادي وحكومت داري خوب تمركز كرده است،پس چرا امنیت در افغانستان بحرانی ترین روزهای خود را می گذراند، اگر دولت داری خوب دراین کشور وجود داشت چرا مجبوبیت دولت به کمتر از 32 درصد رسیده و فساد اداری به هیولای مهار نشدنی تبدیل گردیده است که هیچ کس را قادر نیست تا آن را مهار نماید. اگر اقتصاد افغانستان توسعه پیدا کرده است چرا 12 میلیون نفر را در زمستان سرد کرسنگی تهدید میکند و از 25 میلیون جمعیت افغانستان 20 میلیون نفر زیر خط فقر قراردارند.؟

     با آنکه آقای اسپنتا تلاش کرد دولت افغانستان را در گتسرش امنیت موفق نشان دهد، اما برچن بات" دبير کل سازمان همکاري و امنيت اروپا در نشست مطبوعاتي مشترک با وزير امور خارجه كشورما گفت: تمام کشورهاي عضو اين سازمان نگران امنيت افغانستان هستند. سازمان همکاري و امنيت اروپا قصد دارد براي تامين امنيت افغانستان، پليس مرزي اين کشور را آموزش دهد و براي تقويت اين نيروها گامهاي عملي بردارد.

ازنظر حملات تروریستی و فعالیت های طالبان در افغانستان در طول هفت سال گذشته، هيچ وقت به اندازه امروز طالبان در ولايات جنوبي و جنوب شرقي افغانستان، جولان نمي دادند، تا همين يك سال پيش وقتي طالبان طي يك حمله تهاجمي يك ولسوالي را به تصرف خود درمي آوردند، رسانه هاي گروهي ان را يكي از ضعف هاي مهم نيروهاي نظامي و امنيتي افغانستان و نيروهاي خارجي مي دانستند و چنين اقدامات نظامي را نشانه اقتدار و توانايي طالبان و ضعف و ناتواني تدريجي دولت و حاميان خارجي آن مي دانستند. اما امسال متاسفانه نه تنها تصرف وسيع ولسوالي ها در ولايات جنوبي و جنوب شرقي توسط، براي دولت يك ضعف به شمار نمي رود و حتي نشر اين اخبار براي رسانه هاي تكراري و كهنه به شمار مي رود، امروز به اندازه اي وضعيت امنيتي وخيم گشته است كه طالبان طرح هاي كلان نظامي را براي تصرف شهر ها و مراكز ولايات آغاز كرده اند.امروز نیروهای طالبان طرح هایی را برای تصرف مراکز ولایات آغاز کرده اند، تلاش چندی پیش طالبان برای تصرف شهر لشکرگاه نشان داد که این نیروها اکنون با چه انگیزه ای برای تصرف مراکز ولایات تلاش می کنند. حتی دو هفته پیش والی غزنی هشدار داده بود که طالبان تلاش هستند تا از ولایت غزنی حملات وسیع و گسترده ای را به سوی شهر کابل آغاز نمایند و در روزهای پایانی جنگ امسال لااقل چند ساعت هم که شده کابل در چنگ خود بگیرد و یا یک مانور خونینی را دراین شهر برپادارند.

هرچند که طالبان با حمله انتحاری در مقر وزارت فرهنگ و ترور چند تن از اتباع خارجی در کابل مانور لازم را در کابل اجرا کردند، اما این گروه تلاش دارند تا قبل از فرارسیدن زمستان و سرد شدن جبهات نبرد مانور بزرگتری را در کابل به اجرا بگذارند.

روزنامه اسپانيايي ال پائيس چندی پیش در تحلیلی تحت عنوان" شبح طالبان درکابل" نوشت : طالبان شهر کابل را در کانون توجه قرار داده است. شورش در افغانستان دو برابر شده است و بذر وحشت را در کابل پاشيده است. نيروهاي طالبان در پشت درهاي کابل هستند و هيچ يک از شهروندان ساکن پايتخت با خیال آسوده نمی توانند از کابل خارج شوند. آنها از طالبان که پيشرفتش در طول تابستان به ناامني افزوده است، مي ترسند، زيراطالبان  در اولين کيلومترهاي سه جاده از چهار جاده اي که کابل را به ديگر نقاط افغانستان مرتبط مي کند، مستقر هستند.

این روز نامه از قول يک ديپلمات می نویسد، در ميدان شهر، واقع در 30 کيلومتري پايتخت، وی ديده است که چطور گروه هاي شورشي(طالبان) مسلح به کلاشنيکف و نارنجک هستند و بدون هيچ مشکلي در خيابانهای اصلي و بازارها رفت و آمد مي کردند. درهمين حال حملات در ولايات همجوار با کابل در سال جاري 50% افزايش يافته است.

درطول هفت سال جاده بين المللي كابل، قندهار و هرات هيچ گاه به اندازه امسال نا امن و خطر ناك نبود، ربودن دو بس مسافربري توسط طالبان و سربريدن دهها تن از مسافران، يكي از نمايش اقتدار و تسلط طالبان براين جاده است، تا كنون دهها و موتر و كاروانهاي اكمالاتي مربوط به دولت افغانستان و نيروهاي خارجي توسط طالبان دراين مسير به آتش كشيده شده است و حتي برخي موتروانان زنده زنده درآتش انداخته اند. امروز طالبان شب و روز حاكم مطلق براين جاده بين المللي اند و حرف اول را آنان است كه مي زنند.

  به هرحال در چنین وضعیتی ازبحران نامنی در افغانستان سخن گفتن از موفقیت های دولتی که حتی در کابل هم آسایش ندارد، گزافه گویی وشعر به نظر می رسد. دولت مردان افغانستان بجای شعار وشمردن دستآورد هایی که وجود ندارد، بهتر به دنبال راهکار هایی باشند که در زمستان سرد امنیت مردم کابل را تامین نمایند و 12 میلیون گرسنه ای که در ولایات مختلف افغانستان آنان را به به مرگ تهدید می کنند چاره جویی نمایند و در راستای توزیع بهتر کمک های بین المللی کمر همت ببندند.


November 16th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات